کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی
برای طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی میتوان از مجموعه سوالات زیر استفاده کرد. در واقع این سوالات، به عنوان کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی عمل میکنند و پاسخ به آنها میتواند ما را به یک برنامه بازاریابی اجتماعی نزدیک کند. این سوالات به تفکیک آمیخته بازاریابی اجتماعی طراحی شدهاند:
- محصول
- رفتار مطلوبی که از مخاطبان هدف میخواهید انجام دهند چیست؟
- منافعی که از انجام دادن آن رفتار نصیب مخاطبان هدف میشود چیست؟
- قیمت
- هزینههای مرتبط با محصول که مخاطبان هدف باید بپردازند چیست؟
- موانع دیگری که از انجام رفتار مطلوب مخاطبان هدف جلوگیری میکند کدامند؟
- چگونه میتوانید هزینهها را به حداقل رسانده و موانع را حذف کنید؟
- مکان
- چه مکانهایی هستند که در آن، مخاطبان هدف تصمیم میگیرند تا در رفتار مطلوب مشارکت داشته و خود را منطبق با آن کنند؟
- چگونه میتوانید این مکانها را برای تسهیل تغییر رفتار بازطراحی کنید؟
- جامعه هدف شما بیشتر وقت خود را در کجا صرف میکنند؟
- مخاطبان هدف، به کدام گروههای تفریحی، اجتماعی و حرفهای تعلق دارند؟
- چه سیستمهای توزیعی کارایی حداکثری برای رسیدن به مخاطبان هدف را دارند؟
- پیشبرد (ترویج)
- چگونه میتوانید پیام خود را به منظور رساندن کارآ و موثر به بیشترین تعداد مخاطبان هدف در مکانهایی که در بالا ذکر شد، بستهبندی کنید؟
- مخاطبان هدف به چه کانالهای ارتباطاتی بیشتر توجهشان جلب میشود و به آن اعتماد میکنند؟
- چه کسانی بیشترین اعتبار را در مورد این مساله نزد مخاطبان هدف دارد؟
- عموم مردم
- چه افرادی بیرون از سازمانتان (مجری برنامه بازاریابی اجتماعی) هستند که برای موفقیت باید از آنها کمک بگیرید؟
- چه افرادی داخل سازمانتان (مجری برنامه بازاریابی اجتماعی) هستند که پشتیبانی آنها موجب موفقیت شما میشود؟
- مشارکت
- آیا سازمانهای دیگری هم هستند که به یک مشکل مشابه یا مخاطبان هدف مشابه میپردازند که بتوانید با آنها یک تیم تشکیل بدهید؟
- آیا سازمانهای دیگری هم وجود دارند که میتوانند منابع و مهارتهای موردنیاز شما را تامین کنند؟
- آیا سازمانهایی وجود دارند که به صورت سیاسی ارزش ائتلاف را دارند؟
- سیاستگذاری
- آیا خط مشیهایی وجود دارد که محیطی مساعد برای رفتار مطلوب فراهم کنند؟
- آیا قانونی وجود دارد که اهداف برنامه شما را چه به صورت منفی و چه به صورت مثبت، تحت تاثیر قرار دهد؟
- آیا سیاستگذارانی هوشمند، آگاه و علاقهمند به مسالهای که شما به آن میپردازید وجود دارند؟
- مدیریت هزینهها
- آیا بودجهای که هماکنون برای این پروژه (بازاریابی اجتماعی) در اختیار دارید برای انجام فعالیت در راستای همه اهداف کافی است؟
- آیا منابع اضافی که شما میتوانید برای تامین بودجه بکار گیرید وجود دارد؟
- آیا شرکای سازمانی بالقوهای دارید که مایل باشند در این پروژه مشارکت کنند (بهجای تبلیغات مثبت برای آنها)؟