• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی

کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی

برای طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی می‌توان از مجموعه سوالات زیر استفاده کرد. در واقع این سوالات، به عنوان کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی عمل می‌کنند و پاسخ به آن‌ها می‌تواند ما را به یک برنامه بازاریابی اجتماعی نزدیک کند. این سوالات به تفکیک آمیخته بازاریابی اجتماعی طراحی شده‌اند:

  • محصول
    • رفتار مطلوبی که از مخاطبان هدف می­خواهید انجام دهند چیست؟
    • منافعی که از انجام دادن آن رفتار نصیب مخاطبان هدف می‌­شود چیست؟
  • قیمت
    • هزینه‌­های مرتبط با محصول که مخاطبان هدف باید بپردازند چیست؟
    • موانع دیگری که از انجام رفتار مطلوب مخاطبان هدف جلوگیری می‌­کند کدامند؟
    • چگونه می‌­توانید هزینه­‌ها را به حداقل رسانده و موانع را حذف کنید؟
  • مکان
    • چه مکان‌هایی هستند که در آن، مخاطبان هدف تصمیم­ می­‌گیرند تا در رفتار مطلوب مشارکت داشته و خود را منطبق با آن کنند؟
    • چگونه می‌­توانید این مکان‌ها را برای تسهیل تغییر رفتار بازطراحی کنید؟
    • جامعه هدف شما بیشتر وقت خود را در کجا صرف می­‌کنند؟
    • مخاطبان هدف، به کدام گروه‌­های تفریحی، اجتماعی و حرف‌ه­ای تعلق دارند؟
    • چه سیستم‌های توزیعی کارایی حداکثری برای رسیدن به مخاطبان هدف را دارند؟
  • پیشبرد (ترویج)
    • چگونه می­‌توانید پیام خود را به منظور رساندن کارآ و موثر به بیشترین تعداد مخاطبان هدف در مکانهایی که در بالا ذکر شد، بسته­‌بندی کنید؟
    • مخاطبان هدف به چه کانالهای ارتباطاتی بیشتر توجه­شان جلب می­‌شود و به آن اعتماد می­‌کنند؟
    • چه کسانی بیشترین اعتبار را در مورد این مساله نزد مخاطبان هدف دارد؟
  • عموم مردم
    • چه افرادی بیرون از سازمان‌تان (مجری برنامه بازاریابی اجتماعی) هستند که برای موفقیت باید از آنها کمک بگیرید؟
    • چه افرادی داخل سازمان‌تان (مجری برنامه بازاریابی اجتماعی) هستند که پشتیبانی آنها موجب موفقیت شما می‌­شود؟
  • مشارکت
    • آیا سازمان‌های دیگری هم هستند که به یک مشکل مشابه یا مخاطبان هدف مشابه می­پردازند که بتوانید با آنها یک تیم تشکیل بدهید؟
    • آیا سازمان‌های دیگری هم وجود دارند که می­توانند منابع و مهارتهای موردنیاز شما را تامین کنند؟
    • آیا سازمان‌هایی وجود دارند که به صورت سیاسی ارزش ائتلاف را دارند؟
  • سیاست‌گذاری
    • آیا خط­ مشی­‌هایی وجود دارد که محیطی مساعد برای رفتار مطلوب فراهم کنند؟
    • آیا قانونی وجود دارد که اهداف برنامه شما را چه به صورت منفی و چه به صورت مثبت، تحت تاثیر قرار دهد؟
    • آیا سیاست‌گذارانی هوشمند، آگاه و علاقه­‌مند به مساله­‌ای که شما به آن می­پردازید وجود دارند؟
  • مدیریت هزینه­‌ها
    • آیا بودجه‌ای که هم­‌اکنون برای این پروژه (بازاریابی اجتماعی) در اختیار دارید برای انجام فعالیت در راستای همه اهداف کافی است؟
    • آیا منابع اضافی که شما می­توانید برای تامین بودجه بکار گیرید وجود دارد؟
    • آیا شرکای سازمانی بالقوه‌­ای دارید که مایل باشند در این پروژه مشارکت کنند (به‌جای تبلیغات مثبت برای آنها)؟

 

در خبرنامه راهین عضو شوید