کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
![کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی](https://rahinmedia.ir/wp-content/uploads/2021/04/04.jpg)
کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی
برای طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی میتوان از مجموعه سوالات زیر استفاده کرد. در واقع این سوالات، به عنوان کاربرگ طراحی آمیخته بازاریابی اجتماعی عمل میکنند و پاسخ به آنها میتواند ما را به یک برنامه بازاریابی اجتماعی نزدیک کند. این سوالات به تفکیک آمیخته بازاریابی اجتماعی طراحی شدهاند:
- محصول
- رفتار مطلوبی که از مخاطبان هدف میخواهید انجام دهند چیست؟
- منافعی که از انجام دادن آن رفتار نصیب مخاطبان هدف میشود چیست؟
- قیمت
- هزینههای مرتبط با محصول که مخاطبان هدف باید بپردازند چیست؟
- موانع دیگری که از انجام رفتار مطلوب مخاطبان هدف جلوگیری میکند کدامند؟
- چگونه میتوانید هزینهها را به حداقل رسانده و موانع را حذف کنید؟
- مکان
- چه مکانهایی هستند که در آن، مخاطبان هدف تصمیم میگیرند تا در رفتار مطلوب مشارکت داشته و خود را منطبق با آن کنند؟
- چگونه میتوانید این مکانها را برای تسهیل تغییر رفتار بازطراحی کنید؟
- جامعه هدف شما بیشتر وقت خود را در کجا صرف میکنند؟
- مخاطبان هدف، به کدام گروههای تفریحی، اجتماعی و حرفهای تعلق دارند؟
- چه سیستمهای توزیعی کارایی حداکثری برای رسیدن به مخاطبان هدف را دارند؟
- پیشبرد (ترویج)
- چگونه میتوانید پیام خود را به منظور رساندن کارآ و موثر به بیشترین تعداد مخاطبان هدف در مکانهایی که در بالا ذکر شد، بستهبندی کنید؟
- مخاطبان هدف به چه کانالهای ارتباطاتی بیشتر توجهشان جلب میشود و به آن اعتماد میکنند؟
- چه کسانی بیشترین اعتبار را در مورد این مساله نزد مخاطبان هدف دارد؟
- عموم مردم
- چه افرادی بیرون از سازمانتان (مجری برنامه بازاریابی اجتماعی) هستند که برای موفقیت باید از آنها کمک بگیرید؟
- چه افرادی داخل سازمانتان (مجری برنامه بازاریابی اجتماعی) هستند که پشتیبانی آنها موجب موفقیت شما میشود؟
- مشارکت
- آیا سازمانهای دیگری هم هستند که به یک مشکل مشابه یا مخاطبان هدف مشابه میپردازند که بتوانید با آنها یک تیم تشکیل بدهید؟
- آیا سازمانهای دیگری هم وجود دارند که میتوانند منابع و مهارتهای موردنیاز شما را تامین کنند؟
- آیا سازمانهایی وجود دارند که به صورت سیاسی ارزش ائتلاف را دارند؟
- سیاستگذاری
- آیا خط مشیهایی وجود دارد که محیطی مساعد برای رفتار مطلوب فراهم کنند؟
- آیا قانونی وجود دارد که اهداف برنامه شما را چه به صورت منفی و چه به صورت مثبت، تحت تاثیر قرار دهد؟
- آیا سیاستگذارانی هوشمند، آگاه و علاقهمند به مسالهای که شما به آن میپردازید وجود دارند؟
- مدیریت هزینهها
- آیا بودجهای که هماکنون برای این پروژه (بازاریابی اجتماعی) در اختیار دارید برای انجام فعالیت در راستای همه اهداف کافی است؟
- آیا منابع اضافی که شما میتوانید برای تامین بودجه بکار گیرید وجود دارد؟
- آیا شرکای سازمانی بالقوهای دارید که مایل باشند در این پروژه مشارکت کنند (بهجای تبلیغات مثبت برای آنها)؟