کارکرد و جایگاه بازاریابی اجتماعی برای حل مسائل جامعه
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
دستهبندیها:
کارکرد و جایگاه بازاریابی اجتماعی برای حل مسائل جامعه
یکی از شرکتهای مطرح جهان در زمینه قهوه و محصولات مشابه، شرکت استارباکس [۱] است. اگر از مردم نقاط مختلف جهان بپرسیم که چرا حاضرند هر بار که به فروشگاههای استارباکس میروند بیشتر از ۴ دلار (که هزینه بیشتری نسبت به سایر رقباست) بپردازند، جوابهایی مانند امکاناتی که استارباکس مثل موسیقی، جای نشستن، محیط دوستانه و … فراهم کرده را میشنویم ولی در حقیقت استارباکس نوعی از سبک زندگی را طراحی کرده است که مشتریان حتی با راه رفتن در کنار قهوههایش دوست دارند به آن ملحق شوند.
این نکته در مورد شرکت استارباکس بود، ولی آیا میتوان چنین فضا و ویژگی را برای موضوعاتی مثل رفتار اجتماعی و یا سلامت جامعه استفاده کرد؟ به گونهای که افراد آن را برای خودشان بدانند و از اینکه همراستا با آن هستند راضی باشند و دوست داشته باشند که دیگران هم بدانند که آنها این رفتار را دوست دارند. بازاریابی اجتماعی با استفاده از ابزارهایش، توانمندی انجام چنین کاری را ایجاد میکند.
تمایل سازمانها و دولتها برای ایجاد تغییرات رفتاری مثبت، آنها را متوجه بازاریابی اجتماعی کرد؛ مواردی چون تغییر رفتار کودکان برای جلوگیری از چاقی و یا مبارزه با فقر و همچنین مثالهای دیگر که از بازاریابی اجتماعی استفاده شد و پاسخ دریافت شده از آن مثبت بود.
پیش از این، سازمانها و دولتها برای تاثیرگذاری بر مردم، از دو شیوه آموزش و قانونگذاری استفاده میکردند. هر دو مورد این روشها خوب و لازم است اما کافی نیست. مثلا در آموزش، افزایش اطلاعات مخاطبین عامل تغییر رفتار به حساب میآید که در آن مخاطب، فردی منطقی پنداشته شده و در موارد زیادی این فرض درست است و در عمل نیز کاربرد دارد اما گاهی موضوع از پیچیدگی بیشتری برخوردار بوده و یا از جنس عواطف است که با افزایش اطلاعات تغییری حاصل نمیشود. در این موارد آموزش به تنهایی پاسخگو نیست.
از سوی دیگر در مواردی که یک رفتار به بقیه افراد آسیب وارد میکند میتوان از ابزار قانون استفاده کرد. در اینباره ابزارهای قانونی همچون: حبس، تهدید، جریمه و غیره متداول هستند. این ابزارها معمولاً در جرمهایی مانند استفاده از مشروبات الکلی در رانندگی، دزدی، تهدیدها و غیره استفاده میشوند. اما آیا میتوان برای همه نوع رفتاری از این روش استفاده کرد؟ آیا اگر بخواهیم مطالبهای در جامعه ایجاد کنیم و کاری کنیم تا مردم از مدیران دولتی بحثی را پیگیری کنند باز تنها روشهای آموزش و قانونگذاری کافی خواهند بود؟ مسلماً نه. پس باید از برنامههای بازاریابی اجتماعی استفاده کنیم.
همانند هر وسیله و ابزار دیگری بازاریابی اجتماعی نیز برای حل همه مشکلات جامعه توصیه نمیشود و صرفاً برای مسائلی که هدف آن تغییر رفتار افراد در سطح جامعه است کاربرد دارد. اما بازاریابی اجتماعی برای مشکلات و مسائل پیچیده چندعامله و مشکلاتی که تحت کنترل تک تک افراد جامعه نیست اثربخشی لازم را ندارد. گاهی اوقات بهتر است سازمانها به جای استفاده از بازاریابی اجتماعی از سرمایه خود استفاده کنند و با جذب افراد و استخدام نیرو به صورت مستقیم برای حل مشکل اقدام کنند.
[۱] Starbucks