بازاریابی اجتماعی چیست و از کجا به بوجود آمد؟
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
دستهبندیها:
بازاریابی اجتماعی چیست و از کجا به بوجود آمد؟
بازاریابی اجتماعی یکی از زیرشاخههای علم بازاریابی است که امروزه با گسترش آن به حوزههای مختلف و استفاده از مدلهای برگرفته از علوم دیگر مانند روانشناسی اجتماعی، اقتصاد و غیره، خود تبدیل به یک دانش مستقل در زمینه تغییر رفتار اجتماعی شده است. بازاریابی اجتماعی در طول بیش از ۴۰ سال رشد خود، چه در حوزهی نظر و چه در حوزهی عمل به پیشرفتهای زیادی دست یافته است. محور و هدف اصلی بازاریابی اجتماعی بحث «تغییر رفتار [۱]» است. بازاریابی اجتماعی برای رسیدن به هدف فوق از ابزار بازاریابی استفاده میکند و نقطه تمایز این حوزه با سایر حوزههای علمی که هدف خود را تغییر رفتار قرار دادهاند همین نکته است.
فیلیپ کاتلر [۲] بازاریابی اجتماعی را به عنوان «طراحی و اجرای برنامههای پذیرش ایده، خلق تصویر مطلوب، ترویج رفتار اجتماعی مناسب و یا ترک رفتار نامناسب به صورت داوطلبانه در مخاطبان هدف مطرح مینماید. در واقع کاتلر بر این اعتقاد بود که میتوان از اصول بازاریابی تجاری به منظور فروش ایده و رفتار به جامعه استفاده نمود.» این تعریف به خوبی نشاندهنده ماهیت بازاریابی اجتماعی است.
برای روشن شدن تعریف بازاریابی اجتماعی میتوان به سوالی رجوع کرد که اولین بار یک متفکر جامعهشناسی پرسید. وایبه [۳] در سال ۱۹۵۲ در فصلنامه دیدگاه عمومی [۴] سوالی مطرح کرد. او پرسید «چرا نمیتوانیم برادری را همچون یک صابون بفروشیم؟[۵]» این سوال اگرچه جرقه آغاز مفهوم بازاریابی اجتماعی بود اما تا نزدیک به دو دهه بعد، به آن توجهی نشد.
در سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۱ به ترتیب کاتلر و لِوی [۶] و کاتلر و زالتمن [۷] برای اولینبار از اصطلاح «بازاریابی اجتماعی» در نوشتههای خود استفاده کردند. منظور آنها از استفاده از این اصطلاح، کاربرد مفاهیم بازاریابی تجاری در یک طیف وسیع از مسائل و مشکلات اجتماعی بود. ایدهی آنها این بود که بازاریابهای اجتماعی قادرند بر پذیرش یک ایدهی اجتماعی از طریق طراحی، اجرا و کنترل برنامههای بازاریابی اجتماعی تاثیر بگذارند. پس از این اتفاق، پژوهشگران دیگری نیز وارد این حوزه شدند تا اینکه امروزه، بازاریابی اجتماعی به عنوان یکی از وسیعترین زیرشاخههای علم بازاریابی شناخته میشود و در دوران بلوغ خود بهسر میبرد.
[۱] Behavior Change
[۲] Philip Kotler
[۳] Gerhart Wiebe
[۴] Public Opinion Quarterly
[۵] Why can’t we sell brotherhood like we sell soap?
[۶] Kotler and Levy
[۷] Kotler and Zaltman