• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۳ آبان ۱۴۰۰

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


۶۰ سال بازاریابی؛ نگاه مختصری به گذشته

۶۰ سال بازاریابی؛ نگاه مختصری به گذشته

در شش دهه گذشته بازاریابی بکی از هیجان انگیزترین موضوعات در جهان کسب و کار بوده است. به طور خلاصه بازاریابی حول سه محور عمده شکل گرفته است مدیریت محصول، مدیریت مشتری و مدیریت برند.

خلاصه این روندها در جدول زیر نمایش داده میشود:

تاریخچه بازاریابی

 

در ابتدا بازاریابی همانند مالی و منابع انسانی صرفا به عنوان یک از چندین وظیفه مهم پشتیبانی‌کننده تولید محسوب می‌شد. کلیدی‌ترین عمل بازاریابی، ایجاد تقاضا برای محصول بود. با شوک نفتی ۱۹۷۰ که منجر به تغییرات ناگهانی در اقتصاد آمریکا و غرب و حاکم شدن رکود تورمی شد، همه چیز تغییر کرد. در این دوران پرتلاطم و نامطمئن ایجاد تقاضا بسیار سخت بود و به چیزی فراتر از چهار پی نیاز داشت. بازاریابی برای تحریک تقاضای محصول از سطح تاکتیکی صرف، به سطح استراتژیک ارتقا پیدا کرد(به خاطر رقابت) بازاریابی با تمرکز بر مشتری به جای محصول، به مقوله‌ای استراتژیک تبدیل شد. معرفی مدل بازاریابی استراتژیک، نشانه تولد بازاریابی نوین و مبدا بازاریابی ۲ بود.

با وارد شدن کامپیوتر‌های شخصی و اینترنت در زندگی افراد، بازاریابی نیز تحول پیدا کرد. برای هماهنگی با این تغییرات، بازاریابان در سراسر جهان مفاهیم بازاریابی را با تمرکز بر عواطف انسانی گسترش دادند. مفاهیم جدیدی همچون بازاریابی عاطفی، بازاریابی تجربی و ارزش برند پدید آمد. هدف قراردادن ذهن مشتری دیگر کافی نبود باید قلب مشتری نیز هدف فعالیت‌های بازاریابی قرار می‌گرفت.

منبع: کتاب بازاریابی نسل سوم

در خبرنامه راهین عضو شوید