• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


کاوشی در مفهوم برند و تصویر برند

کاوشی در مفهوم برند و تصویر برند

مدیریت برند در ادبیات علمی حوزه­ی بازاریابی از قدمت بالای برخودار بوده و مطالعات وسیعی در این حوزه انجام شده است. کاتلر در کتاب خود برند را اینگونه تعریف کرده است: «نام، اصطلاح، علامت، نماد، طراحی یا ترکیبی از آن که محصولات و یا خدمات یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان را می­‌شناساند و آنها را از رقبا جدا می‌­کند.». کلر معتقد است برند چیزی فراتر از تعریف مصطلح آن است و موضوعاتی مانند میزان آگاهی مصرف‌­کنندگان، شهرت و … را نیز در بر می­‌گیرد. البته این تعاریف برای برند محصولات بیان شده­‌اند و تعریف برند سازمانی می‌­تواند کمی متفاوت باشد. برند سازمانی، دارایی ناملموس ارزشمندی است که تقلید و کپی کردن از آن برای سازمان‌­های دیگر دشوار است و برای دستیابی به عملکرد مالی ممتاز و پایدار می­تواند بسیار کمک کننده باشد. مزیت نهایی برند سازمانی این است که بر پایه‌­ی پیوندهای ذهنی و تداعی­‌هایی که هر سازمان دارد، گزاره یا رابطه‌­ای ارزشی با مشتریان پدید آورد؛ برای دیگر برندهای سازمان (یعنی برندهای محصولات)، معتبر و پذیرفتنی بودن (تخصصی بودن، درخور اعتماد بودن و دلخواه و مطلوب بودن) را به ارمغان بیاورد و در عین حال، ناقل و رسانه­‌ای باشد که فرهنگ و ارزش­ها را در درون سازمان تبیین و تشریح می‌­کند.

مفهوم تصویر برند

یکی از مفاهیم مرتبط با برند، تصویر برند است. تصویر برند بیانگر ادراک و پذیرش آن از طرف مصرف­‌کنندگان است. هدف از توجه راهبردی به تصویر برند اطمینان از این مطلب است که مصرف­‌کنندگان ذهنیت مناسبی از برند در ذهن خود نگاه می­‌دارند. تصویر برند عمدتاً شامل مفاهیم چندگانه­‌ای است:

  • ادراک؛ چراکه برند توسط مصرف­‌کننده درک می­شود؛
  • شناخت؛ چراکه برند به لحاظ شناختی مورد ارزیابی واقع می­‌شود؛
  • نگرش؛ چراکه مصرف­‌کنندگان مرتباً پس از ادراک و ارزیابی آنچه دریافت­ کرده‌­اند، نگرش­‌های خود را پیرامون برند شکل می‌­دهند.

پنج خوشه­‌ی اصلی برای تعریف تصویر برند وجود دارد که شامل: تعاریف عمومی، پیام‌­ها و معناها، تعاریف نمادین (سمبلیک)، تعاریف مبتنی بر شخصیت و تعاریف شناختی و روان­شناختی. طبقه‌­بندی مفاهیم مرتبط با تصویر برند در جدول زیر آمده است:

نویسنده سال ابعاد
بیل[۱] ۱۹۹۲ تصویر شرکتی تصویر مصرف­کننده تصویر محصول
کلر[۲] ۱۹۹۳ صفات و ویژگی­ها

(ویژگی­های توصیفی که یک محصول یا خدمت را توصیف می­کند)

منافع

(ارزش­های شخصی مصرف­‌کنندگان هستند که به ویژگی­های محصول یا خدمت متصل شده­‌اند)

نگرش

(ارزیابی کلی مصرف­‌کنندگان از برند)

گارتنر[۳] ۱۹۹۳ شناختی عاطفی کرداری
بالوگلو و مک­‌کلیری[۴] ۱۹۹۹ شناختی عاطفی جهانی
حریری و وظیفه‌­دوست ۲۰۱۱ تصویر کارکردی تصویر عاطفی شهرت
ماتوس و همکاران[۵] ۲۰۱۲ شناختی عاطفی کرداری

تصویر سازمانی یک ساخت پیچیده است که برمبنای ادراک عموم و یا اعضای یک سازمان ایجاد شده که این افراد هر کدام ارزیابی متفاوتی نسبت به ویژگی­های آن سازمان دارند. تصویر برای افراد و یا مخاطبان یک سازمان، معمولا در نتیجه­ی تفسیری از اطلاعات درست و یا غلط آن­ها در مورد سازمان ایجاد می­شود. یک تصویر شامل باور­ها، نگرش­ها، کلیشه­ها، ایده­ها، رفتار مرتبط و تصوراتی که یک شخص از یک شیء، یک شخص و یا یک سازمان دارد است. در رابطه­ با تصویر سازمانی، ساخت­های متفاوت و مرتبطی وجود دارند که لازم است هر کدام تعریف شوند:

ساخت تعریف
تصویر شرکت ادراک­هایی که مخاطبان مختلف درونی و بیرونی در مورد سازمان دارند. این یک شاخص برای اعتماد مخاطبان به سازمان است.
پرستیژ بیرونی درک شده این اصطلاح به ادراک­های افراد بیرون از سازمان اشاره دارد که تصویر سازمان را درک می­‌کنند. این ساخت همچنین راه تفسیر و ارزیابی افراد بیرونی از شهرت سازمان برمبنای تجربیات، رویکرد و اطلاعات موجود در رابطه سازمان را توصیف می­‌کند.
شهرت شرکت این یک ارزیابی است که توسط افراد مختلف (داخلی و بیرونی) در رابطه با توانایی سازمان برای برطرف کردن انتظارات آن­ها در طول زمان انجام می­‌شود. به صورت کلی، این اصطلاح به ادراک­های عمومی یک سازمان اشاره دارد که توسط افراد مختلفی در طول زمان به اشتراک گذاشته شده است.
هویت شرکت این اصطلاح به ادراک عمومی از اینکه سازمان چه چیزی هست و چگونه کار می­‌کند اشاره دارد.

تصویر سازمانی می­‌تواند نتیجه یک ارتباطات برنامه‌­ریزی شده باشد که توسط سازمان به صورت دائمی به یک شیوه و برای گروه مخاطبان خاص در حال رخ دادن است. این فرایند اجتماعی-شناختی برای شکل دادن به تصویر سازمانی بر این موضوع دلالت می‌­کند که هر سازمانی قادر به کنترل حافظه افراد (چه داخل سازمان و چه بیرون سازمان) هست و آن­ها را به سمت فراموشی تصاویر منفی و ناسازگار با تصویر مطلوب ترغیب می­‌کند و بالعکس رویدادهای مثبت مرتبط با سازمان را که مطابق چشم­‌انداز و اهداف سازمان هستند در ذهن آن­ها برجسته می­‌کند. همچنین ذکر این نکته نیز قابل استفاده است که شرکت­ها تنها یک تصویر ندارند بلکه تصاویر چندگانه­‌ای دارند.

تصویر ذهنی از برند بوسیله ترکیب اثر تداعی­‌های برند شکل می­‌گیرد. تداعی­های ذهنی از برند، از اجزای کلیدی تصویر ذهنی از برند هستند و امکان متمایز شدن و ایجاد نگرش­های مثبت نسبت به محصول را فراهم می­‌کنند. مطابق با دیدگاه کلر تداعی­‌های برند در سه دسته طبقه­‌بندی شده است:

  1. ویژگی­ها: ویژگی­های مرتبط با محصول از قبیل اجزا و شکل و ویژگی­های غیرمرتبط با محصول از قبیل قیمت، تصور از مصرف­‌کننده، تصور از موقعیت مصرف، احساسات، تجربیات و شخصیت.
  2. مزایا: مزایای کارکردی، مزایای سمبلیک و مزایای تجربی
  3. نگرش: ارزیابی کلی

باوجود تلاش­های بسیاری که صرف تعریف و تبیین تصویر سازمانی شده، پژوهشگران اندکی تلاش کرده­‌اند تا اصل و جوهره­‌ی این مفهوم را موشکافی و تشریح کنند. شاید اوناریوس[۶] یکی از معدود افرادی باشد که تصویر سازمانی را براساس مولفه­‌ها و اجزای نهفته در آن تعریف کرده است. طبق تعریف وی، تصویر سازمانی از سه مولفه تشکیل شده است:

  1. میزان شناخته­‌شده بودن: که شرط لازم هر تصویر سازمانی به شمار می‌­رود؛ به این معنا که فقط سازمان‌­هایی می‌­توانند نقشی تاثیرگذار داشته باشند که شناخته شده باشند.
  2. شهرت: عبارت است از برآورد و ارزیابی فعالانه‌­تری از جامعه که مبنای آن را تاریخچه و پیشینه­ سازمان یا سابقه­ عملکردی آن تشکیل می­‌دهد.
  3. سابقه و پیشینه­ خاص (و درخشان): هر سازمان می­‌تواند به واسطه­ آن از سازمان­های رقیب خود (که شاید شهرتی معادل با آن داشته باشند)، متمایز شود.

لی­بلانک و ان­گین[۷] (۱۹۹۶) نیز با مطالعه‌­ متون حوزه­ تصویر سازمانی، مجموعه­‌ای از ۵ عامل را مشخص کرده­‌اند که قابلیت و توان بالقوه­ای برای متاثر ساختن ادراک­ها و برداشت­های مشتریان از تصویر سازمانی شرکت­های خدماتی دارند. این عوامل عبارتند از:

  1. هویت سازمانی
  2. شهرت
  3. کارکنان رودرور با مشتری
  4. سطح خدمات
  5. نمادها و علائم ملموس

[۱] Beil

[۲] Keller

[۳] Gartner

[۴] Baloglu & McCleary

[۵] Matos et, al.

[۶] Avenarius

[۷] LeBlanc, Gaston & Nguyen, Nha

در خبرنامه راهین عضو شوید