• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


نگاهی به تعاریف بازاریابی اجتماعی

نگاهی به تعاریف بازاریابی اجتماعی

در جدول زیر، مهمترین تعاریف ارائه شده در زمینه بازاریابی اجتماعی بیان شده‌اند.

ردیف نویسنده سال تعریف
۱ مَن‌آف[۱] ۱۹۸۵ بازاریابی اجتماعی تطبیق بازاریابی بر دستورات بهداشت عمومی و یک استراتژی است برای ترجمه یافته­‌های علمی در مورد سلامت و تغذیه در آموزش و برنامه‌­های عملی که از روش ­شناسی­‌های بازاریابی تجاری استفاده می­‌کند.
۲ کاتلر و روبرتو[۲] ۱۹۸۹ فناوری مدیریت تغییر اجتماعی است که شامل طراحی، اجرا، و کنترل برنامه­‌هایی می‌­شود که هدف آن­ها افزایش پذیرش یک عمل و یا ایده اجتماعی در یک یا چند گروه از مخاطبان هدف است.
۳ اندریسون[۳] ۱۹۹۵ کاربرد فناوری­‌های بازاریابی تجاری در تجزیه و تحلیل، برنامه‌­ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه­‌های طراحی شده است به منظور اثرگذاری بر رفتار داوطلبانه‌ی مخاطبان هدف برای بهبود رفاه شخصی و همچنین جامعه.
۴ کاتلر، روبرتو و لی[۴] ۲۰۰۲ بازاریابی اجتماعی کاربرد اصول و تکنیک­های بازاریابی برای اثرگذاری روی مخاطبان هدف است تا آن­ها به صورت داوطلبانه یک رفتار را که به اشخاص، گروه­‌ها و یا جامعه به صورت یک کل منفعت می­رساند، بپذیرند، رد کنند، اصلاح­ و یا ترک­ کنند.
۵ داناوان و هنلی[۵] ۲۰۰۳ کاربرد مفاهیم بازاریابی، تکنیک­های بازاریابی تجاری و سایر تکنیک­های تغییر اجتماعی است به منظور دستیابی به تغییرات رفتار شخصی و یا تغییرات ساختار اجتماعی که با اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل همخوانی داشته باشد.
۶ اسمیت[۶] ۲۰۰۶ یک فرآیند مدیریت برنامه است که به منظور اثرگذاری بر رفتار انسانی از طریق تصمیم ­گیری­‌های مشتری‌محور طراحی شده و منجر به افزایش منفعت اجتماعی می­شود.
۷ سرات[۷]

(گزارش بانک توسعه آسیایی)

۲۰۱۰ کاربرد اصول و تکنیک­های بازاریابی به منظورت تاثیر بر تغییر رفتار است. بازاریابی اجتماعی یک مفهوم، فرآیند و کاربرد است برای فهم اینکه مخاطبان چه کسانی‌اند و مطلوب آن­ها چیست. سپس کالا و خدمات را برای خلق، ارتباطات و ارائه به مخاطبان هدف برای دستیابی به نقطه مطلبوشان سازماندهی کرده و مسائل اجتماعی جدی را حل نماید.
۸ دان[۸] ۲۰۱۰ انطباق و کاربرد فعالیت­های بازاریابی تجاری، نهاد­ها و فرآیند­هاست به‌عنوان یک وسیله به منظور تحریک یک تغییر رفتاری موقت یا دائمی در مخاطبان هدف برای دستیابی به یک هدف اجتماعی.
۹ کاتلر و آرمسترانگ ۲۰۱۳ کاربرد اصول و فنون بازاریابی برای پیشبرد یک هدف، اندیشه یا رفتار اجتماعی. به عبارت دیگر بازاریابی اجتماعی طراحی، اجرا و کنترل برنامه‌­هایی است که مقصود آن­ها افزایش مقبولیت یک اندیشه یا هدف اجتماعی در گروه یا گروه­‌های هدف است.

تعاریف فوق در سه نکته­ی اصلی مشترک هستند:

  1. تمرکز روی ابزارهای بازاریابی است و نه ابزارهای تغییر اجتماعی.
  2. تاکید روی اثرگذاری رفتار داوطلبانه است و نه رفتار به صورت کلی. بنابراین بازاریابی اجتماعی روی «نفوذ»[۹] تأکید می­کند و نه «فشار»[۱۰] و کنترل­های اجباری اجتماعی.
  3. مخاطب هدفْ هر فرد است و نه سازمان­های بزرگ اجتماعی.

همچنین می­توان گفت بازاریابی اجتماعی به دنبال دستیابی به یکی از چهار هدف زیر در مخاطبان است: پذیرش رفتار جدید، رد رفتار بالقوه نامطلوب، تعدیل رفتار فعلی، یا ترک رفتار نامطلوب.

در بعد تجربی، بازاریابی اجتماعی تاکنون به مسائل اجتماعی متعددی پرداخته است. می­توان گفت اساساً کاربردهای نهان و آشکار اصول بازاریابی برای حل یک مساله اجتماعی منجر به تولد رشته [۱۱] بازاریابی اجتماعی شده است. تحقیقاتی نیز در زمینه کاربردهای بازاریابی اجتماعی و پروژه­‌های مرتبط در این زمینه انجام شده است که خود نشان­ دهنده گستره این موضوع است. گستره کاربردهای بازاریابی اجتماعی از کاهش یا رفع فقر آغاز می­شود و تا مسائل زیادی همچون بهداشت و تغذیه، رفتار شهروندی و حتی مسائلی همچون کارآفرینی اجتماعی را در برمی‌­گیرد.

[۱] Manoff

[۲] Kotler & Roberto

[۳] Andreasen

[۴] Kotler, Roberto & Lee,

[۵] Donovan & Henley

[۶] Smith

[۷] Serrat

[۸] Dann

[۹] Persuasion

[۱۰] Nudges

[۱۱] Discipline

در خبرنامه راهین عضو شوید