اهمیت مدیریت برند برای سازمانهای غیرانتفاعی
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
دستهبندیها:
اهمیت مدیریت برند برای سازمانهای غیرانتفاعی
بسیاری از سازمانها برای بقای خود نیازمند ارتباط وسیع و استوار با محیط پیرامون خود بویژه مشتریان و مخاطبانشان هستند. به بیان دیگر این تقاضا برای خدمات و محصولات این سازمانهاست که آنها را زنده نگهداشته و بدون وجود این تقاضا، بخشهای تولید، مالی و … سازمان عملا کارکردی نخواهند داشت. امروزه، مسوول ایجاد، حفظ و تقویت این تقاضا، مدیریت بازاریابی است. بازاریابی در سازمانها نقشی بیبدیل ایفا میکند و موفقیت بازاریابی به موفقیت کل سازمان کمک خواهد کرد. در ادبیات علمی، بازاریابی اینگونه تعریف شده است: فرایندی که در آن شرکتها برای مشتریان خود ارزشآفرینی کرده و روابط خود با مشتری را جهت دریافت ارزش از آنها به صورت مستحکمی ایجاد میکند.
یکی از ابزارهای اصلی بازاریابی برای خلق ارزش، مدیریت برند است. در تعاریف اولیه، برند اینگونه تعریف میشده است: نام، اصطلاح، نشانه، نماد، طراحی و یا ترکیبی از این موارد که برای شناخت محصول یک شرکت از شرکت دیگر و همچنین متمایزسازی آن استفاده میشود. اما امروزه این تعریف وسعت یافته و به مباحثی همچون میزان آگاهی، شهرت، برتری در بازار و … کشیده شده است. مدیریت برند به اقداماتی گفته میشود که شرکت در راستای ایجاد، حفظ و تقویت برند خود انجام میدهد. در آنسوی اقدامات شرکت، مخاطبین قرار دارند که پیام ارسال شده از شرکت را دریافت میکنند. در ذهن این مخاطبان چیزی با عنوان تصویر برند شکل میگیرد که لزوما با برند ساخته شده توسط شرکت یکی نیست.
همه سازمانهایی که به نوعی به مخاطب خود برای بقا در محیط نیاز دارند، باید به تصویری که از خودشان در ذهن این مخاطبان شکل میگیرد توجه داشته باشند. حتی موسسات غیرانتفاعی مانند دانشگاهها و موسسات علمی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، چراکه حیات این موسسات به وجود تقاضا برای حضور در آنها وابسته است و این تقاضا از سوی داوطلبان، منوط به تصویر مثبتی است که از این موسسات وجود دارد. البته اهمیت ایجاد تصویر مثبت برای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی تنها مخصوص داوطلبان نبوده بلکه برای سایر ذینفعان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.