• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


آمیخته بازاریابی و نگاهی اجمالی به اجزای آن

آمیخته بازاریابی و نگاهی اجمالی به اجزای آن

در محیط بازاریابی برخی عوامل قابل کنترل و بعضی از آنها غیر قابل کنترل هستند. به عنوان مثال در محیط سازمانی، مقولاتی مانند روش­های توزیع، سیاست­های قیمت­گذاری، روشهای تبلیغات و اطلاع رسانی و بالاخره نوع و مشخصات کیفیت تولیدات، بسته­بندی، طرح، رنگ و شکل آنها و …. قابل تغییر و قابل کنترل است و شرکت می­‌تواند با ایجاد تغییراتی در آنها نسبت به اصلاح موقعیت خود اقدام نماید. ولی در محیط بازار یا محیط عمومی، عواملی مانند اخلاق، مذهب، جمعیت، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و تکنولوژی غیرقابل تغییر هستند و خود را بر سیستم بازاریابی تحمیل می کنند. به آن دسته از عوامل قابل کنترلی که شرکت می­تواند با استفاده از آنها بر میزان فروش خود تاثیر بگذارد، آمیخته بازاریابی گفته می‌­شود. این عوامل در واقع عواملی هستند که تحت کنترل شرکت بوده و شرکت می­‌تواند با تغییر آنها استراتژی خود را عملیاتی کند.

معروف ترین مدل برای آمیخته بازاریابی مدل ۴P است که شامل Product به معنای محصول، Place به معنای توزیع، Price به معنای قیمت­گذاری، Promotion به معنای فعالیت­های ترفیعی و پیشبرد فروش است.

آمیخته بازاریابی مجموعه‌­ای از ابزارهای بازاریابی است که شرکت با استفاده از آنها سعی در تحقق اهداف خود در بازار هدف دارد. آمیخته پیشبرد فروش عبارت است از یک سری اقداماتی که باعث افزایش فروش در کوتاه مدت می­گردد. آمیخته قیمت، مقدار پولی است که برای کالا و یا خدمات از مشتری خواسته می­‌شود و یا به عبارت دیگر قیمت میزان فایده‌­ای است که مصرف کنندگان برای مزایای حاصل از داشتن یا استفاده از کالا یا خدمتی پرداخت می­کنند. آمیخته توزیع کلیه فعالیت­هایی است که با هدف رسانیدن محصول بدست مشتری انجام می­شود.

 

آمیخته‌­های اصلی بازاریابی
محصول قیمت ترفیع و پیشبرد فروش توزیع
تنوع محصول

کیفیت

طرح

مشخصات

نام تجاری و برند

اندازه

بسته­ بندی

ضمانت­نامه

خدمات و بازدهی

تخفیف

لیست و سطح قیمت

اعتبارات

مدت بازپرداخت و شرایط آن

 

تبلیغ

فروش حضوری

پیشبرد فروش

روابط عمومی

بازاریابی مستقیم

کانال­های توزیع

پوشش بازار

موجودی محصول

حمل و نقل

محل­های توزیع

 

در خبرنامه راهین عضو شوید