آمیخته بازاریابی و نگاهی اجمالی به اجزای آن
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
دستهبندیها:
آمیخته بازاریابی و نگاهی اجمالی به اجزای آن
در محیط بازاریابی برخی عوامل قابل کنترل و بعضی از آنها غیر قابل کنترل هستند. به عنوان مثال در محیط سازمانی، مقولاتی مانند روشهای توزیع، سیاستهای قیمتگذاری، روشهای تبلیغات و اطلاع رسانی و بالاخره نوع و مشخصات کیفیت تولیدات، بستهبندی، طرح، رنگ و شکل آنها و …. قابل تغییر و قابل کنترل است و شرکت میتواند با ایجاد تغییراتی در آنها نسبت به اصلاح موقعیت خود اقدام نماید. ولی در محیط بازار یا محیط عمومی، عواملی مانند اخلاق، مذهب، جمعیت، سیاست، فرهنگ، اقتصاد و تکنولوژی غیرقابل تغییر هستند و خود را بر سیستم بازاریابی تحمیل می کنند. به آن دسته از عوامل قابل کنترلی که شرکت میتواند با استفاده از آنها بر میزان فروش خود تاثیر بگذارد، آمیخته بازاریابی گفته میشود. این عوامل در واقع عواملی هستند که تحت کنترل شرکت بوده و شرکت میتواند با تغییر آنها استراتژی خود را عملیاتی کند.
معروف ترین مدل برای آمیخته بازاریابی مدل ۴P است که شامل Product به معنای محصول، Place به معنای توزیع، Price به معنای قیمتگذاری، Promotion به معنای فعالیتهای ترفیعی و پیشبرد فروش است.
آمیخته بازاریابی مجموعهای از ابزارهای بازاریابی است که شرکت با استفاده از آنها سعی در تحقق اهداف خود در بازار هدف دارد. آمیخته پیشبرد فروش عبارت است از یک سری اقداماتی که باعث افزایش فروش در کوتاه مدت میگردد. آمیخته قیمت، مقدار پولی است که برای کالا و یا خدمات از مشتری خواسته میشود و یا به عبارت دیگر قیمت میزان فایدهای است که مصرف کنندگان برای مزایای حاصل از داشتن یا استفاده از کالا یا خدمتی پرداخت میکنند. آمیخته توزیع کلیه فعالیتهایی است که با هدف رسانیدن محصول بدست مشتری انجام میشود.
آمیختههای اصلی بازاریابی | |||
محصول | قیمت | ترفیع و پیشبرد فروش | توزیع |
تنوع محصول
کیفیت طرح مشخصات نام تجاری و برند اندازه بسته بندی ضمانتنامه خدمات و بازدهی |
تخفیف
لیست و سطح قیمت اعتبارات مدت بازپرداخت و شرایط آن
|
تبلیغ
فروش حضوری پیشبرد فروش روابط عمومی بازاریابی مستقیم |
کانالهای توزیع
پوشش بازار موجودی محصول حمل و نقل محلهای توزیع |