• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


روش‌های شناخت مساله در بازاریابی اجتماعی

روش‌های شناخت مساله در بازاریابی اجتماعی

اولین اقدام در تحقیقات بازاریابی اجتماعی، تجزیه و تحلیل مساله‌­ای است که باید به آن بپردازید. در این قسمت تحقیقات ثانویه در ابتدای کار بسیار کارساز خواهد بود. برای یک تجزیه و تحلیل مساله خوب این مراحل را اجرا کنید.

مرور ادبیات مساله

مرور ادبیات مساله، اطلاعاتی که هم اکنون در تحقیقات راجع به مساله موجود است را آشکار می‌­کند و به شما کمک می­‌کند تا بهتر بتوانید این دانش را در برنامه خود بکار بگیرید. فرآیند این کار به شرح زیر است:

  1. گام اول: با جستجو­های اینترنتی شروع کنید تا منابع موجود رایگان را راجع به موضوعتان پیدا کنید.
    • راجع به نوع اطلاعاتی که باید درباره آن بدانید ایده­‌هایی داشته باشید. مثلا آیا جنبه­‌های زیستی و روانشناختی مشکل برای شما مهم است و همینطور پیرامون مداخلات گذشته راجع به این موضوع بیشتر بدانید.
    • شما ممکن است قادر باشید گزارشها و مقالات بسیار مفیدی در این زمینه پیدا کنید که به شما چه راجع به مساله و چه راجع به مخاطبتان ایده‌­های خوبی می‌­دهد.
    • از کلیدواژه­‌های متنوعی برای جستجوهای خود استفاده کنید و به دنبال لینک‌های مفیدی بروید که میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند.
  1. گام دوم: در پایگاه داده‌­های علمی جستجو کنید تا به تحقیقاتی با بیشترین اعتبار در این زمینه برسید.
    • از سایتهای موجود مقالات و مجلات علمی استفاده کنید همچون (Emerald) و همچنین می‌­توانید از (Google Scholar) استفاده کنید.
    • به ارجاعات هر مقاله دقت کنید که می­‌تواند شما را به مقالات علمی بهتری راهنمایی کند.
  1. گام سوم: با سازمانهایی که پیرامون مساله شما فعالیت می‌­کنند تماس بگیرید.
    • از آنها بپرسید که آیا اطلاعات و داده‌­هایی که شما نیاز دارید منتشر کرده‌­اند.
    • با اشخاصی ارتباط بگیرید که در پروژه­‌های مشابه شما فعالیت داشته‌­اند.
  1. گام چهارم: همه مواردی که جستجو کردید را در یک فایل جمع کنید.
    • موارد را دسته بندی کنید.
    • موارد مهمتر را مشخص کنید.

در نهایت باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید:

  • به چه جنبه­‌هایی از مساله می‌­پردازید؟
  • ماهیت مساله شما چیست؟
  • چه کاری برای جلوگیری از رخداد و یا اشاعه آن مساله می‌­توانید بکنید؟
  • پیامدهای آن مساله چیستند؟
  • چه دانش، نگرش و رفتارهایی با مساله شما مرتبط هستند؟

ب. مصاحبه با خبرگان

گام دوم بعد از انجام مروری بر ادبیات مساله این است که به یک تحقیق اولیه دست زده و خود با خبرگان این حوزه مصاحبه کنید. شما با پرسش از کسانی که با مساله درگیر بوده‌­اند به ابعاد تازه و عمیقتری از مساله می­‌رسید. برای پرسش از خبرگان از این سوالات می­‌توانید استفاده کنید (دقت کنید که در اینجا باید از خبرگانی پرسش به عمل آورید که قبلا درگیر این مساله بوده‌­اند):

  1. آیا می­‌توانید از پروژه توصیفی داشته باشید؟ اهداف آن؟ پیام­ها؟ رسانه­‌ها؟ کمپین از مردم می­خواست تا چکار کنند؟
  2. چه کسانی مخاطبان هدف شما بوده‌­اند؟ شما چگونه آنها را انتخاب کرده بودید؟ چگونه آنها را بخش‌­بندی کرده بودید؟
  3. آیا شما تحقیقی پیرامون مخاطبان هدف به منظور ایجاد یک کمپین انجام داده بودید؟
  4. از آن تحقیقات چه آموزه­‌های دارید؟
  5. آیا ارزشیابی از کمپین خود داشتید؟ چگونه موفقیت خود را سنجیدید؟
  6. آیا تجربه­‌ای در زمینه تدوین برنامه­‌هایی برای مخاطبان ما دارید؟ کدام پیامها، رسانه­‌ها یا رویکردها به نظر شما اثربخش­تر هستند؟
  7. آیا چیزی هست که الان فکر می‌­کنید ای کاش آن زمان انجام داده بودید یا به ما پیشنهاد بدهید؟

پس از سوالات فوق و تلفیق نتایج ادبیات با نتایج مصاحبه با خبرگان قادر خواهید بود تا از مساله و مخاطبان خود تا حدی آشنایی خوبی داشته باشید. پس از انجام این کار باید به سراغ تجزیه و تحلیل محیط بروید.

در خبرنامه راهین عضو شوید