مروری بر تاریخچه بازاریابی اجتماعی
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰
دستهبندیها:
مروری بر تاریخچه بازاریابی اجتماعی
سیر تاریخی شکلگیری مفهوم و نظریات بازاریابی اجتماعی در قالب یک چرخه عمر قابل تبیین و طبقهبندی است. بازاریابی اجتماعی از دهه ۶۰ میلادی متولد شده و تا وضعیت فعلی، خود را به عنوان یک رشته علمی در دانشگاهها مستحکم ساخته و به حیات خود ادامه داده است. بازاریابی اجتماعی، دوران کودکی خود را با تعاریف و کاربردهای متعددی سپری کرده و در دهه ۹۰ با تغییرات بنیادینی در مفهوم و عمل مواجه شده است. این تغییرات بنیادین بواسطه تمرکز بر مفهوم «تغییر رفتار» در بازاریابی اجتماعی است.
بازاریابی اجتماعی در قرن ۲۱ توجه بیشتری به خود جلب کرده و به عنوان یک رویکرد نوآورانه به تغییر اجتماعی مقبولیت یافته است. این تغییرات در چهار مرحله تولد، دوران کودکی، دوران رشد و دوران بلوغ قابل طبقهبندی است. میتوان ادعا کرد این دانش هم اکنون در دوران بلوغ خود به سر میبرد. در ادامه به هر کدام از این مراحل به صورت اجمالی اشاره میگردد.
ظهور بازاریابی اجتماعی: ایدههای اولیه
ایده بازاریابی اجتماعی به زمانی که متفکران عرصه بازاریابی، حوزه عملکرد این رشته را بیش از آن چیزی که به صورت معمول یعنی بازاریابی کالاها و خدمات به منظور سودآوری شرکتهای تجاری معرفی شده بود گسترش دادند، بر میگردد. پرسش جامعه شناسی به نام ویبی، در سالهای ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲، را میتوان مبنای ظهور بازاریابی اجتماعی دانست. او پرسید «آیا میشود اخوت و برادری را همانند یک صابون فروخت؟». سوال او تا اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ میلادی مورد توجه قرار نگرفت. اما در این سالها، بواسطه جنگ ویتنام و ناآرامیهای اجتماعی جامعه آمریکا، بسیاری از بخشهای جامعه به بازاندیشی پیرامون تعهدات اجتماعی تمایل یافتند.
از سوی دیگر، هاروی ریشه بازاریابی اجتماعی را از منظر یک اقدام و عمل اجتماعی به سال ۱۹۶۴ و پروژه برنامهریزی خانواده هند نسبت میدهد. انجام موفق این پروژه باعث شد تا به سرعت تلاشهای بازاریابی اجتماعی در دهه بعد از آن برمبنای این پروژه صورت پذیرد. نمونههای بسیاری در کشورهای مختلف و موفقیتهای زیادی در این زمینه وجود دارد.
البته عجیب نیست که این گامهای اولیه در بازاریابی اجتماعی شامل همان ابزارها و اصول بازاریابی متعارف و تجاری بوده باشد. یکی از دلایل این همسانی، وجود تقاضای زیاد برای ایدههای معرفی شده در یک پروژه بازاریابی اجتماعی بود. لذا به کار بستن همان ایدههای بازاریابی تجاری کارساز کفایت میکرد.
این حرکتهای تازه از دید جامعه علمی پنهان نماند و در سال ۱۹۶۹ کاتلر و لوی برای اولین بار مباحث اجتماعی را وارد عرصه بازاریابی کردند. به زعم آنها بازاریابی یک فعالیت اجتماعی فراگیر است که به طور قابل توجهی فراتر از فروش مسواک، صابون و … است. فعالیتهای اجتماعی گستردهتری توسط سازمانها و شرکتهای خصوصی در حال انجام است و هر سازمانی (تجاری یا غیر تجاری) در حال انجام فعالیتهای شبه بازاریابی است؛ چه آن را تحت این نام بشناسد و چه نشناسد.
از آنجایی که کاتلر، بازاریابی را به مثابه یک فناوری میداند، او و همکارش مفهوم جدیدی تحت عنوان بازاریابی اجتماعی خلق کردند که به نوعی بهکارگیری این فناوری در عرصه مسائل اجتماعی بود و اینگونه برای این زمینه علمی جدید، نامی انتخاب شد.
دوران کودکی بازاریابی اجتماعی: چالش تعریف و عمل
رشد بازاریابی اجتماعی تا اواسط دهه ۸۰ میلادی با کندی مواجه بود. بعد از این تاریخ آکادمیهای بازاریابی آمریکا تمرکز اجتماعی خود را به سوی دیگر تغییر دادند؛ جهتی که با عنوان نیمه تاریک بازار نامیده میشد. این نیمه تاریک شامل مسائلی از قبیل: استثمار مصرف کننده، تبعیض علیه مصرفکنندگان محروم، مقررات نامناسب بازار و تخریب محیط زیست و مسائلی از این دست بود. در این دوره مجموعه مقالات زیادی در زمینه بازاریابی اجتماعی منتشر شد اما در آنها تعاریف مختلفی از این اصطلاح باهم خلط شده بود. تا اینکه اولین کتاب درسی در این حوزه توسط کاتلر و روبرتو در سال ۱۹۸۹ منتشر شد.
در حوزه عمل نیز اگرچه کاربردهای متنوعی از بازاریابی اجتماعی به چشم میخورد اما همه آنها هنوز ریشه در مسائل اصیل بازاریابی تجاری کالا داشتند. بیشترین استفاده از بازاریابی اجتماعی در دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی به مسائل حوزه بهداشت و درمان مربوط بود. کاتلر و روبرتو در کتاب خود که پیرامون بازاریابی اجتماعی اینگونه گفتهاند:
اصطلاح «بازاریابی اجتماعی» اولین بار در سال ۱۹۷۱ مطرح شد. از آن به بعد، این اصطلاح به معنای یک فناوری تغییر اجتماعی مد نظر قرار گرفت که شامل: طراحی، اجرا و کنترل برنامههایی است که هدف آن افزایش پذیرش یک ایده و یا عمل اجتماعی در یک یا تعداد بیشتری از گروههای هدف است.
لازر و کیلی نیز در سال ۱۹۷۳ بازاریابی اجتماعی را اینگونه تعریف کردهاند:
بازاریابی اجتماعی به معنای بکارگیری دانش، مفاهیم و تکنیکهای بازاریابی برای تسهیل اهداف اجتماعی همانند اهداف اقتصادی است. بازاریابی اجتماعی همچنین به معنای تجزیه و تحلیل پیامدهای اجتماعی سیاستهای بازاریابی، تصمیمات و فعالیتهای آن است.
دوران رشد بازاریابی اجتماعی: یک تحول رفتاری
پس از یک «بحران جدی هویت» بازاریابی اجتماعی ماهیت درست خود را شناخت. این شناخت زمانی حاصل شد که دانشمندان و عملگران حوزه بازاریابی اجتماعی در دهه ۹۰ میلادی به این واقعیت رسیدند که جوهره بازاریابی اجتماعی نه تغییر ایدهها، که تغییر رفتار است. تعریف جدیدی از بازاریابی اجتماعی (که ارجاعات بسیاری در کتب و مقالات به آن شده) توسط اندریسون در سال ۱۹۹۹، بدین صورت مطرح شده است:
بازاریابی اجتماعی، کاربرد فناوریهای بازاریابی تجاری، برای تجزیه و تحلیل، برنامهریزی، اجرا و ارزشیابی برنامههایی طراحی شده است تا بر رفتار داوطلبانه مخاطبان هدف تاثیر گذاشته و رفاه شخصی آنها و همچنین جامعهای که در آن زندگی میکنند را بهبود بخشد.
این تعریف به تمایز رشته بازاریابی اجتماعی با سایر رشتههای رقیبی همچون آموزش، تغییر نگرش و … کمک میکند.
دوران بلوغ: کمال در عرصه نظریه و عمل
شواهدی بسیاری وجود دارد که بازاریابی اجتماعی از مرحله رشد خود عبور کرده و به اوایل بلوغ خود رسیده است. در ادامه به ذکر چند مثال از این شواهد در دو بعد نظری و عملی میپردازیم:
- در بعد نظری
- کتابهای درسی بسیاری در زمینه بازاریابی اجتماعی نوشته شده است و در کنار آن کتابهای تخصصی بسیاری در زمینه بازاریابی رفتار اجتماعی به همراه کتابهای کار آن به رشته تحریر درآمده است.
- فصول متعددی به بازاریابی اجتماعی در کتابهای درسی بازاریابی سازمانهای غیر انتفاعی، اختصاص داده شده است.
- مجلات علمی تخصصی در این زمینه به صورت منظم در دنیا به چاپ میرسد.[۱]
- کنفرانسهای علمی سالانهای در حوزه بازاریابی اجتماعی برگزار میشود.[۲]
- مراکز آموزشی بازاریابی اجتماعی زیادی در کشورهایی همچون اسکاتلند، کانادا و لهستان در حال شکلگیری است و در کنار این مراکز، در آمریکا نیز برنامههای متعدد آموزشی در زمینه بازاریابی اجتماعی در حال برگزاری است.
- موسسه بازاریابی اجتماعی[۳] در سال ۱۹۹۹ تاسیس شده است.
- در بعد عملی
- رویکردهای بازاریابی اجتماعی به صورت گسترده توسط آژانسهای فدرال آمریکا بهکارگرفته شده است. دپارتمان کشاورزی آمریکا[۴] بیشترین استفاده را از این رویکرد برده است دیگر سازمانها در آمریکا نظیر مراکز کنترل بیماری و پیشگیری[۵] و همچنین دولتهای محلی و سازماهای غیرانتفاعی زیادی از این رویکرد استفاده میکنند.
- برنامه ایدز سازمان ملل (UNAIDS) از بازاریابی اجتماعی به عنوان یک ابزار جهت مقابله با بیماری ایدز استفاده کرده است و بانک جهانی نیز به صورت منظم جلسات یادگیری استفاده از مفاهیم بازاریابی اجتماعی را برگزار میکند.
- RFPهای متعددی در زمینه بازاریابی اجتماعی توسط سازمانها نوشته میشود که به برنامه جامع بازاریابی اجتماعی نیاز دارند.
- سازمانهای مشاوره مطرحی به حوزه بازاریابی اجتماعی وارد شده و به اجرای اینگونه برنامهها مشاوره میدهند[۶].
- بخشهای روابط عمومی و شرکتهای تبلیغات زیادی به این حوزه (بازاریابی اجتماعی) وارد شدهاند[۷].
- سمتی تحت عنوان مدیریت ارشد بخش بازاریابی اجتماعی در حال بوجود آمدن در شرکتهاست.
آینده بازاریابی اجتماعی: گستردگی و فراگیری
به نظر میرسد با افزایش روزافزون مسائل اجتماعی در جامعه جهانی و همچنین بکارگیری وسیعتر بازاریابی اجتماعی در حوزههای مختلف این حوزه علمی همچنان با رشد و نمو خوبی همراه باشد که از نشانههای آن میتوان به برنامههای کشورهای مختلف در زمینه بازاریابی اجتماعی مسائل گوناگون اجتماعی و همچنین کتابهای دانشگاهی بیشماری در این زمینه در حال انتشار است اشاره کرد.
منبع: مقاله The Life Trajectory of Social Marketing: Some implications
[۱] مجله Social Marketing Quarterly و مجله Journal of Social Marketing
[۲] World Social Marketing Conference
[۳] The Social Marketing Institute
[۴] U.S. Department of Agriculture (5-a-Day program)
[۵] Centers for Disease Control and Prevention
[۶] Porter Novelli, Academy for Educational Development, and Prospect Associates, Equals3, and the Sutton Group.
[۷] Fleishman-Hillard, Burson Marsteller, and Ogilvy Mather