سوالاتی برای شناخت مخاطبان در تدوین برنامه بازاریابی اجتماعی
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
دستهبندیها:
سوالاتی برای شناخت مخاطبان در تدوین برنامه بازاریابی اجتماعی
در یک برنامه بازاریابی اجتماعی جامع نمیتوانید برای همه مخاطبانتان به صورت یکسان عمل کنید و محصولی ارائه کنید بلکه لازم است آنها را به گروهها و بخشهایی تقسیم کنید. در اینجا از دو منبع میتوانید استفاده کنید: اول. تحقیقات گذشته که میتواند راهگشای شما بوده و هزینه کمتری را میطلبد و در مباحث گذشته تاحدودی به آن پرداختیم. دوم. تحقیقات اولیه خودتان که باید با سوالات مشخصی به آن بپردازید. هدف شما در این قسمت باید این باشد که مخاطبان را به صورت دقیق بشناسید و به مباحث ریز بخشبندی در بخشهای دیگر این دستنامه پرداخته خواهد شد.
اطلاعاتی که باید پیرامون مخاطبان خود جمع کنید در دستههای زیر و با سوالات زیر مشخص میشود:
- دانش
- آیا مخاطبان هدف شما نسبت به مساله آگاهی دارند؟
- آیا آنها واقعیتهای کلیدی و اطلاعاتی راجع به مساله دارند؟
- آیا آنها خطای ادراکی پیرامون مساله دارند؟
- آیا آنها میدانند که چگونه باید رفتار خود را اصلاح کنند؟
- آنها کجا باید اطلاعات خود را پیرامون مساله دریابند؟
- نگرشها و اعتقادات
- آیا اعضای جامعه هدف واقعا اعتقاد دارند که مشکلی وجود دارد؟
- آنها تا چه اندازه مشکل و مساله را مهم میشمارند (در مقایسه با دیگر مسائل)؟
- در ذهن آنها چه مسائل دیگری وجود دارند که با مشکل در ارتباط هستند؟
- آنها نسبت به رفتاری که ما ازشان انتظار داریم از خود نشان دهند چه حسی دارند؟
- منافع و موانعی که آنها برای انجام آن رفتار مطلوب دارند چیست؟
- آیا آنها فکر میکنند که میتوانند رفتار جدیدی از خود بروز دهند؟
- آیا آنها فکر میکنند که افراد دیگر در شبکههای مجازی از آنها بابت این رفتار حمایت میکنند؟
- چه کسی و یا چه چیزهایی بر نگرش و اعتقادات آنها پیرامون مساله تاثیر میگذارند؟
- رفتارها
- کدام یک از رفتارهای فعلی مخاطبان هدف با مساله در ارتباط است؟
- در کدام از یک مراحل رفتار باید تغییر کنند (پیش تفکر، تفکر، آمادهسازی، اقدام، حفظ رفتار)؟
- آیا تا به حالا سعی در انجام رفتار جدید پیرامون مساله داشتهاند؟ اگر نه چرا؟
- در چه شرایطی رفتار مطلوب را همین الان انجام میدهند؟
- چه عواملی باعث میشود تا انجام رفتار جدید برای مخاطبان سادهتر شود؟
- آیا آنها به مهارتهای خاصی برای انجام رفتار جدید نیاز دارند؟
- کانالهای ارتباطاتی
- مخاطب به کدام یک از کانالهای رسانهای توجه بیشتری دارد؟ (تلویزیون، رادیو، روزنامه، رسانههای آنلاین) و از طریق چه برنامهای؟
- در چه زمانهایی و مکانهایی مخاطبان هدف به رسانه مدنظر گوش میدهند و یا آن را میبینند؟
- مخاطبان هدف عمدتاً عضو چه سازمانهایی هستند؟
- مخاطبان هنگام صحبت پیرامون مساله از چه واژگانی استفاده میکنند؟
- آنها چه کسی را به عنوان سخنگو و نماد اصلی مساله میبینند؟
همچنین برای فهم دقیق مخاطبان باید ابزار پژوهش خود را نیز انتخاب کنید. این روشها، به دو دسته روش کمی و کیفی تقسیم میشوند.