روشهای شناخت مساله در بازاریابی اجتماعی
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
دستهبندیها:
روشهای شناخت مساله در بازاریابی اجتماعی
اولین اقدام در تحقیقات بازاریابی اجتماعی، تجزیه و تحلیل مسالهای است که باید به آن بپردازید. در این قسمت تحقیقات ثانویه در ابتدای کار بسیار کارساز خواهد بود. برای یک تجزیه و تحلیل مساله خوب این مراحل را اجرا کنید.
مرور ادبیات مساله
مرور ادبیات مساله، اطلاعاتی که هم اکنون در تحقیقات راجع به مساله موجود است را آشکار میکند و به شما کمک میکند تا بهتر بتوانید این دانش را در برنامه خود بکار بگیرید. فرآیند این کار به شرح زیر است:
- گام اول: با جستجوهای اینترنتی شروع کنید تا منابع موجود رایگان را راجع به موضوعتان پیدا کنید.
-
- راجع به نوع اطلاعاتی که باید درباره آن بدانید ایدههایی داشته باشید. مثلا آیا جنبههای زیستی و روانشناختی مشکل برای شما مهم است و همینطور پیرامون مداخلات گذشته راجع به این موضوع بیشتر بدانید.
- شما ممکن است قادر باشید گزارشها و مقالات بسیار مفیدی در این زمینه پیدا کنید که به شما چه راجع به مساله و چه راجع به مخاطبتان ایدههای خوبی میدهد.
- از کلیدواژههای متنوعی برای جستجوهای خود استفاده کنید و به دنبال لینکهای مفیدی بروید که میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند.
- گام دوم: در پایگاه دادههای علمی جستجو کنید تا به تحقیقاتی با بیشترین اعتبار در این زمینه برسید.
-
- از سایتهای موجود مقالات و مجلات علمی استفاده کنید همچون (Emerald) و همچنین میتوانید از (Google Scholar) استفاده کنید.
- به ارجاعات هر مقاله دقت کنید که میتواند شما را به مقالات علمی بهتری راهنمایی کند.
- گام سوم: با سازمانهایی که پیرامون مساله شما فعالیت میکنند تماس بگیرید.
-
- از آنها بپرسید که آیا اطلاعات و دادههایی که شما نیاز دارید منتشر کردهاند.
- با اشخاصی ارتباط بگیرید که در پروژههای مشابه شما فعالیت داشتهاند.
- گام چهارم: همه مواردی که جستجو کردید را در یک فایل جمع کنید.
-
- موارد را دسته بندی کنید.
- موارد مهمتر را مشخص کنید.
در نهایت باید بتوانید به این سوالات پاسخ دهید:
- به چه جنبههایی از مساله میپردازید؟
- ماهیت مساله شما چیست؟
- چه کاری برای جلوگیری از رخداد و یا اشاعه آن مساله میتوانید بکنید؟
- پیامدهای آن مساله چیستند؟
- چه دانش، نگرش و رفتارهایی با مساله شما مرتبط هستند؟
ب. مصاحبه با خبرگان
گام دوم بعد از انجام مروری بر ادبیات مساله این است که به یک تحقیق اولیه دست زده و خود با خبرگان این حوزه مصاحبه کنید. شما با پرسش از کسانی که با مساله درگیر بودهاند به ابعاد تازه و عمیقتری از مساله میرسید. برای پرسش از خبرگان از این سوالات میتوانید استفاده کنید (دقت کنید که در اینجا باید از خبرگانی پرسش به عمل آورید که قبلا درگیر این مساله بودهاند):
- آیا میتوانید از پروژه توصیفی داشته باشید؟ اهداف آن؟ پیامها؟ رسانهها؟ کمپین از مردم میخواست تا چکار کنند؟
- چه کسانی مخاطبان هدف شما بودهاند؟ شما چگونه آنها را انتخاب کرده بودید؟ چگونه آنها را بخشبندی کرده بودید؟
- آیا شما تحقیقی پیرامون مخاطبان هدف به منظور ایجاد یک کمپین انجام داده بودید؟
- از آن تحقیقات چه آموزههای دارید؟
- آیا ارزشیابی از کمپین خود داشتید؟ چگونه موفقیت خود را سنجیدید؟
- آیا تجربهای در زمینه تدوین برنامههایی برای مخاطبان ما دارید؟ کدام پیامها، رسانهها یا رویکردها به نظر شما اثربخشتر هستند؟
- آیا چیزی هست که الان فکر میکنید ای کاش آن زمان انجام داده بودید یا به ما پیشنهاد بدهید؟
پس از سوالات فوق و تلفیق نتایج ادبیات با نتایج مصاحبه با خبرگان قادر خواهید بود تا از مساله و مخاطبان خود تا حدی آشنایی خوبی داشته باشید. پس از انجام این کار باید به سراغ تجزیه و تحلیل محیط بروید.