• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


جایگاه بازاریابی اجتماعی در تغییر رفتار

جایگاه بازاریابی اجتماعی در تغییر رفتار

با توجه به تعاریف بازاریابی اجتماعی می­‌توان یک عنصر مشترک بین همه آنها ارائه داد و آن نیز «تغییر رفتار» است. در واقع در همه تعاریف بازاریابی اجتماعی مولفه‌ی «تغییر رفتار» به عنوان رکن اصلی تعریف بازاریابی اجتماعی بیان شده و بنا بر اذعان بسیاری از اندیشمندان این حوزه، هدف نهایی از بازاریابی اجتماعی تغییر رفتار مخاطبان است. تمایل سازمان­ها و دولت­ها برای ایجاد تغییرات رفتاری مثبت، آنها را متوجه بازاریابی اجتماعی کرده است. برای تاثیرگذاری بر مردم، علاوه بر بازاریابی اجتماعی دو شیوه آموزش و قانون‌گذاری نیز وجود دارند که هر دو این روش­ها خوب و لازم است اما کافی نیست. در واقع نمی­‌توان همه تغییرات رفتاری را با این دو شیوه انجام داد. به عنوان مثال آیا می­توان برای همه نوع رفتاری از این روش استفاده کرد؟ آیا اگر قرار است مطالبه­‌ای در جامعه ایجاد شود، تنها روش‌های آموزش و قانون‌گذاری کافی خواهند بود؟ مسلماً نه. پس باید از برنامه­‌های بازاریابی اجتماعی استفاده شود زیرا مکمّل دو روش فوق است. بازاریابی اجتماعی همانند هر وسیله و ابزار دیگری برای حلّ همه مشکلات جامعه توصیه نمی­شود بلکه مطابق شکل زیر صرفاً برای مسائلی که هدف آن تغییر رفتار افراد در سطح جامعه است کاربرد دارد.

در خبرنامه راهین عضو شوید