جایگاه بازاریابی اجتماعی در تغییر رفتار
- نویسنده: راهین مدیا
- تاریخ: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
دستهبندیها:
جایگاه بازاریابی اجتماعی در تغییر رفتار
با توجه به تعاریف بازاریابی اجتماعی میتوان یک عنصر مشترک بین همه آنها ارائه داد و آن نیز «تغییر رفتار» است. در واقع در همه تعاریف بازاریابی اجتماعی مولفهی «تغییر رفتار» به عنوان رکن اصلی تعریف بازاریابی اجتماعی بیان شده و بنا بر اذعان بسیاری از اندیشمندان این حوزه، هدف نهایی از بازاریابی اجتماعی تغییر رفتار مخاطبان است. تمایل سازمانها و دولتها برای ایجاد تغییرات رفتاری مثبت، آنها را متوجه بازاریابی اجتماعی کرده است. برای تاثیرگذاری بر مردم، علاوه بر بازاریابی اجتماعی دو شیوه آموزش و قانونگذاری نیز وجود دارند که هر دو این روشها خوب و لازم است اما کافی نیست. در واقع نمیتوان همه تغییرات رفتاری را با این دو شیوه انجام داد. به عنوان مثال آیا میتوان برای همه نوع رفتاری از این روش استفاده کرد؟ آیا اگر قرار است مطالبهای در جامعه ایجاد شود، تنها روشهای آموزش و قانونگذاری کافی خواهند بود؟ مسلماً نه. پس باید از برنامههای بازاریابی اجتماعی استفاده شود زیرا مکمّل دو روش فوق است. بازاریابی اجتماعی همانند هر وسیله و ابزار دیگری برای حلّ همه مشکلات جامعه توصیه نمیشود بلکه مطابق شکل زیر صرفاً برای مسائلی که هدف آن تغییر رفتار افراد در سطح جامعه است کاربرد دارد.