• نویسنده: راهین مدیا
  • تاریخ: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰

لینک کوتاه:


به اشتراک بگذارید:


انواع تحقیقات بازار در فرآیند تدوین بازاریابی اجتماعی

انواع تحقیقات بازار در فرآیند تدوین بازاریابی اجتماعی

تحقیقات نقش مهمی در توسعه برنامه بازاریابی اجتماعی ایفا می‌کند و گام اول، جمع‌آوری اطلاعات پیرامون مشکلی است که به آن پرداخته می‌شود، محیطی که در آن برنامه بازاریابی اجرا می‌شود، کسی که بر آن تاثیر می‌گذارد و نحوه تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی انسان‌ها است. در این بخش به صورت خلاصه به نکاتی پیرامون تحقیقات و تجزیه و تحلیل پرداخته خواهد شد.

تحقیقات در فرآیند بازاریابی اجتماعی

تحقیقات به تدوین استراتژی کمک می‌کند و شامل تجزیه و تحلیل مساله و محیط، تحقیقات مخاطب هدف و پیش آزمایش پیام‌ها است. این تحقیقات کمک می‌کند تا به سوالات زیر پاسخ داده شود:

  • ۱. مساله مورد نظر دقیقاً چیست؟
  • ۲. بافت و زمینه‌ای که مساله در آن وجود دارد چیست؟
  • ۳. مخاطبان هدف چه کسانی خواهند بود؟
  • ۴. مخاطبان هدف، راجع به مشکل شناسایی شده چه فکری و رفتاری دارند؟
  • ۵. چه محصولی می‌توان ارائه کرد تا مخاطبان هدف را جذب کرد؟
  • ۶. موانع اصلی که مخاطبان هدف را از رفتار دلخواه باز می‌دارد چیست؟
  • ۷. چگونه می‌توان به مخاطبان هدف خود دسترسی داشت؟
  • ۸. کدام پیام‌ها بهترین کارکرد را دارند؟
  • ۹. بهترین آمیخته بازاریابی اجتماعی چیست؟

تحقیقات اولیه و ثانویه

برای جمع‌آوری داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات از دو نوع تحقیق می‌توان استفاده کرد. طبیعی است که بهترین راه برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده از تحقیقات ثانویه است. در این نوع از تحقیقات، تحقیقی مستقل انجام نمی‌شود بلکه از تحقیقات گذشته و اطلاعاتی که آن‌ها استخراج کرده‌اند استفاده می‌شود. این تحقیقات شامل: مقالات مجله‌های علمی، کتاب‌ها، داده-‌های سرشماری، پایگاه داده‌های بازاریابی و مطالعات منتشر نشده است. زمانی که نتوان پاسخ همه سوالات را از طریق تحقیقات ثانویه پیدا کرد، باید دست به تحقیقات اولیه زد؛ یعنی باید به جمع‌آوری داده‌ها پرداخت. البته در مرحله پیش آزمایش، به ناچار باید از تحقیقات اولیه استفاده کرد، چراکه در آنجا باید پیام و محصول را روی مخاطبان خاصی آزمایش کرد و طبیعی است که این کار، منحصر به فرد است.

تحقیقات کمی و کیفی

نکته بعدی که باید به آن توجه داشت تمایز بین روش‌های تحقیق کیفی و کمی است. در تحقیقات کمی شما از داده‌های کمی مثل آمار‌ها، داده‌های استخراج شده از پرسشنامه‌ها و. . . استفاده می‌کنید. در تحقیقات کمی همه چیز یا سفید است و یا سیاه و کمتر می‌توان رفتار‌های انسانی را در اینگونه تحقیقات جای داد. در تحقیقات کیفی شما به دنبال چرایی هستید. روش‌های زیادی در این رابطه وجود دارد همانند: گروه‌های کانون، مصاحبه‌های عمیق، مطالعات مشاهده‌ای، قوم‌نگاری و. . . . استفاده از هر دو نوع تحقیق می‌تواند مفید باشد و شما را با زوایای مختلف موضوع آشنا می‌کند.

تجزیه و تحلیل در تحقیقات

بازاریابان اجتماعی باید هنگامی که یک برنامه بازاریابی اجتماعی را طرح‌ریزی می‌کنند، موضوعات اصلی را در این زمینه تجزیه و تحلیل کنند. این موضوعات شامل موارد زیر می‌شود:

  • مساله که به آن می‌پردازید.
  • محیطی که در آن برنامه اجرا خواهد شد.
  • منابعی برای برنامه در اختیار دارید.

در مطالب جداگانه به این سه محور خواهیم پرداخت.

در خبرنامه راهین عضو شوید